Monday, June 16, 2008

تخاريف قلم



فى لحظة ما... حيث كنت اجلس بمفردى فى حجرتى .. وأغلقت الأنوار -كالعاده- ولم أترك فرصه لدخول أى شعاع ضوء الى الغرفه .. فى هذه اللحظه تركت ذهنى يشرد كما يشاء .. وأصبحت يدور فى باطنى بعض التساؤلات .. فنهضت من مكانى وسمحت لشعاع ضوء خافت بالدخول .. وأحضرت ورقه وقلم لعلى أجد اجابه لتلك التساؤلات .. .... ..
تتسائل نفسى الى متى ؟
واتسائل أنا كيف ولأين ؟
أرغب فى الكلام ولا أمتلك كلمات
أرغب فى الرحيل ولا أمتلك طريقه
لذلك ..
وجدت نفسى تتسائل مره ثانيه .. الى متى ؟؟
وأتسائل أنا كيف ولأين ؟؟
نفسى تردد:
أحبك .. أعشقك .. لا بل أحبك
سأظل أحبك ..حتى لو فقدت قلبى
سأظل أعشقك ..حتى لو تركتنى نفسى
أحبك ... فأنت جزءاً منى
أهواك .. فأنت تملىء عقلى وكيانى
ويردد قلمى :
يالها من لعبه.. ترسمها الحياه
يالها من لوحه.. تلونها الأقدار
يالها من روح.. تعشقها القلوب
يالها من حكمه.. تنبعث من العقول
يالها من أحلام.. تعذبها النفوس


وأخيراً .. تركت القلم فجأةً .. وذهبت الى باب الغرفه .. ومنعت الشعاع الخافت من الدخول مجدداً




15 comments:

واصطنعتك لنفسي said...

cuando leí el nombre de tu blog en el grupo de Modawant masreya lelgeeb sentí muy feliz porque por fin encontré un blogger que sabe español..muchas veces quise escribir ciertas emociones y palabras en español en particular pero era absurdo porque nadie los va a entender..Además era totalmente inútil..pues de hoy te consideré mi amiga que me va a entender cuando escriba en español..¿no? :)

respecto al post..en relaidad es muy senisble..aunque me asombró mucho la confusión en el principio de sus palabras aunque supone que su amor le llenea con estabilidad y seguridad..cuando el amor conlleva sufrimiento pues es un amor incompleto..o asi yo lo veo

suaves palabras y emociones

espero que seguamos siempre en contacto

Saludos

Eman

Banota said...

Muchas gracias
yo soy contento ...tu palabras es muy bonita ..

bas 3ala fekra ana a3raf espanol baseet la2eny kont badreso men 5 years fa ta2reban nasaya .. bas nefsy arg3 tany we aftekro we at3lemo men gded la2eny ba7ebo gedan gedan .. lw yenf3 ya3ny tesa3deny :)

Wish I were a Butterfly ... said...

انت البلوج بتاعك كان اختفى!! صح كدة؟؟ و لا أنا اللي غلطلانة و كنت كتبت اللينك غلط؟؟؟

عموما حمدلله على سلامتك يا منمن. هاجي تاني بعدين عشان أقرأ على رواقة

بجد حمدلله على سلامتك و يارب تطمنيني عليكي من وقت لوقت بجد عشان إنتي حد مهم في حياتي حتى لو مش حسيتي كدة عمرك
سلام عليكم

Banota said...

I wish i were a butterfly :
الله يسلمك .. وعلى فكره أنتى كمان حد مهم فى حياتى أنا والله بحب ناس معينه من المدونين وهما دول اللى كنت أول لما أخش على النت بزور المدونه بتاعتهم على طول قبل حتى ما أكتب اى بوست وبعدين بعد ما أزورهم وكده أقوم منزله بوست جديد .. و المدونات اللى بزورها و بحبها أوى وبحسها قريبه منى هى
1- i wish i were a butterfly
2- ولو
3- أمال وألام
4- كانت سالى بس هى مسحت البلوج بتاعها
5- بعض المدونات اللى بزورها كده عشان بيعجبنى كلماتها زى مدونة مواطن زهقان (بحترمها)
ومدونات تانيه كتيير .. عشان خايفه أنسى حد

ولــــــــــو said...

هو انا لاحظت حاجة غريبة اوي من خلال متابعتي للمدونيني اللي باحب اقرالهم
كل ما يغيبوا فترة طويلة يرجعوا ببوست يعوض فترة الغياب دي
كمان اللي لاحظنة اكتر واكتر
انه دايما بيكون مليان رومانسية

ده اللي اكتشفته لما قريت بوست المرة دي
احلى حاجة عجبتني بصراحة البداية والنهاية
شعاع النور اللي دخل وخرج
حاجة فوق الوصف
حسيتها جدا
تسلم دماغك
تحياتي بجد وبلاش الغيبة
ولا اقولك لو كل مرة هاتغيبي هاتصالحينا ببوست زي ده
انا ممكن اتغاضي عن الغيبة

Banota said...

أخجلتم تواضعنا .. بجد عجبكم النور .. أنا قلت الناس هتقول أيه الضلمه اللى معايشه نفسها فيها دى .. وتقوم قفله البلوج وخرجه
:D
.. وعلى فكره أنا خلاص خت الأجازه .. ومبقاش ورايا حاجه غير التدوين .. عشان كده هتلاقونى بظهر كتيير .. خايفه بعد كده تيجوا تقولولى من كتر ما أنا بنزل بوستات .. أختفى شويه بقى زهقتينا
:D :D :D

abo salah said...

بعد السلام عليكم

أزيك يابنوتة . وعاملة ايه
عاش من شافك

حمد لله علي السلامة لرجوعك

وتعبيراتك جميلة جدا ورائعة وكلماتك كلها رومانسية

تحياتي ليكي
ويارب تكوني عديتي امتحانك كلها بخير

mo5tar said...

احساس رائع
^__^

mo5tar said...
This comment has been removed by the author.
Banota said...

abo salah :
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. أنا تمام الحمدلله عديت امتحناتى كلها على خير .. واله يسلمك .. هو أنا ماكنتش حاطه فى بالى انها تطلع رومانسيه .. بس هى جت كده معايا
:D
وبعدين عاش من شافك أنت .. بيالك كتيير يا أبو صلاح مش باين يعنى ولا بتظهر .. وعلى فكره ألف مبروك على مشرعكوم بتاع مجلة حقنه

mo5tar :
merci

blue-wave said...

اولا بجد بحييكى على احساسك الرائع
ثانيا اختلف معكى فلماذا منعتى شعاع الضوء؟

Banota said...

مرسى ليك .. بس أنا منعت شعاع الضوء عشان يتماشى مع الفكره .. وهى أنا أقصد اقول أننا بنمشى اللى فى دماغنا .. من غير من نسمح للمعرفه أنها تنور طريقنا فى بعض الأوقات

يعنى شعاع الضوء ده بيرمز لحاجه فى العقل الباطن للكاتب (اللى هو أنا )

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

مش عارف انا حسيت بكذا حالة وانا بقرأ الكلمات دي

يعني ف الأول حسيت بوحدة
وبعدين حالة من التفاؤل والحب والرومانسية ممزوجة بشيء من الألم وكأنك عايزة تقولي ان دي أحلام يقظة أو مجرد تخيلات

وفي الآخر عودة من جديد للوحدة

طبعا انا عكيت كتير انا عارف هههههه
بس واضح ان عندك موهبة على فكرة ربنا يوفقك

بقولك ايه هو محدش سجل المسرحية اللي عملتيها .. انا بجد كنت محضر نفسي اني احضرها بس فعلا حصللي يومها ظرف طارئ منعني اني اروح .. ياريت لو اتسجلت تبعتيهالي عشان انا بحب الحاجات دي جداا من وانا صغير
:D

حاجة اخيرة انتي كنتي طلبتي في مدونة عالم الكمبيوتر طريقة تحميل واعداد برنامج انتيفيرس .. صح؟

اهو
http://computersal.blogspot.com/2008/06/kaspersky-antivirus.html

الأستاذ said...

السلام عليكم
ياااه
وحشني البلوج ده
والشخص اللي علمني إزاي أعمل بلوج أصلاً
عاملة إيه؟
وأظن إن القلم مش بيخرف
الكلام جميل أوي وفيه صدق بيعكس حالة
لكن بعكس كل مرة هي حالة أقرب للواقعية منها للتخيل
ولكن ليه تمنعي الشعاع من الدخول؟
وإن سألوك الناس عن ضي جوا عيونك مبيلمعش
قولوهم العيب مش فيا ده العيب في الضي
.......
تحياتي لقلمك العاقل

Banota said...

ألام وأمال :
لأ أحساسك طلع فى محله .. هى فعلاً الخواطر فيها كل الأحاسيس دى ممزوجه مع بعضها .. يعنى كذا حاله .. بس دى ماكنتش الحاله اللى أنا بعشها .. لكن دى الحاله اللى أنا بعيشهالكوا أنتوا .. والمسرحيه فعلاً مسجله .. بس أدعيلى أعرف أخذ ال سى دى اللى عليها المسرحيه وممكن ساعتها أبعتهالك أنشاء الله .. ومرسى كتير على الأنتى فيرس .. أفادكم الله

الأستاذ :
وعليكم السلام ورحمة الله ... والله بقالك كتيييير مزورتش البلوج.. أخبار كتباتك أيه .. عايزه أبقى أعمل جوله كده عندك .. سؤال هو أنت علقت على منع شعاع الضوء .. يعنى كان هيجرى أيه لو أنا خليته زى ما هو ؟؟؟؟؟؟؟؟ه