Tuesday, November 20, 2007

اننى ارى أن تلك القصة لازالت تحتاج الى جوانب كثيرة لكى تنضج فكرتها و كنت أرغب فى أن ألم بكافة جوانب الفكرة التى تتناولها القصة ولكننى فشلت فى ذلك فا أكتفيت بالقاء الضوء فقط على الفكرة التى أرى أنها من الواجب علينا أن نبحث فيها كثيرا ولا نهملها وراء ظهورنا وأنا أيضا على يقين أن مقدرتى فى الكتابة لم تنضج بعد ولكنها محاولة من فتاة تقترب كثيرا من الفشل ..

…. على فكرة دى مش قصة عاطفية... ونفسى حد بجد يفهم الشىء اللى أنا كاتبة دة وتقولولى يا شطار فهمتوا أية ..اللى وصلكوا من القصة ... يعنى أنا عايز أعرف أية أول أنطباع جة فى بالكم

لست أنا


تأملتها .... أحدقت النظر اليها .... سرت خلفها أتابع مشيتها الى أن أنغمست نفسى فى التفكير بهاوبملذات الحياة ... كانت فواح الأنوثة وريانة الجسم تتسم بالذكاء,لا تخلو نظراتها من ألغازيفوق عقلى فهمهاولكن تلك النظرات جعلت عقلى يسترجع ذكرياتى الماضية مع حبيبتى التى تركتها ومكثت فى أحد ينابيع الهجرة ولا أعرف لماذا أختار عقلى الهجرة رغم علمة أن قلبى يعشقها .. هل كانت نفسى تبحث عن شىء ما بها ولم تجدة ففضلت الهجرة ..لم يستغرق عقلى وقتاً طويلاً فى التفكير بها والحزن على فراقها فسرعان ما حملتنى ريح النسيان بأمر الحياة وأصبح ذلك الحب بالنسبة لى الأن كابوس يطاردنى فى نهارى ويهاجمنى ليلاً فى أحلامى ... وكنت أحاول الهروب منة لذلك كنت أتأملها وأحدق النظر بها متسائلاً أحقاً هذا هو الواقع ولكننى لم أصل الى اجابة أطفىء بها نار شغفى بها لذلك عقدت العزم على أن أتجة اليها وأتحدث معها لعلى أخمد تلك النيران وسرعان ما أتجهت خطواتى تجاهها وكنت على يقين أنها ستقبل الحديث معى ولكن خاب ظنى وصدتنى و لم تبادلنى الحديث , وجدت لحظتها نفسى تتغطى بملابس الغضب وظللت أردد" لم تدنو النهاية بعد" لذلك فكرت فى الذهاب اليها مرة أخرى ولكن تلك المرة فكرت فى الذهاب اليها متنكراً , وفى اليوم التالى عقدت العزم تلك المرة على محادثتها وذهبت اليها متنكراً على غير حقيقتى وبدأت الحديث معها ففوجئت بترحاب منهافى الحديث معى وقد أخبرتنى أنها تائهةولكنها لم تخبرنى كيف ولأين ستذهب ولم تنشغل نفسى بأمرها ولكن أنشغلت بلذة الحديث معها .... لحظات ومر علينا سكون تبادلنا فية القلق والحيرة سوياً.. وتفجر قلبنا بالحب والشوق ولكن سرعان ما مر الوقت معنا سريعاولكننا تواعدنا على اللقاء غدا وتعددت لقائتنا وشعرت معها باحتراق الذكريات والحب والحيرة وكل ما يؤرقنى فى الحياة, وأنغمست نفسى معها وتركت ل ألامى جانبا متماسكا بملذات الحياة وضاربا بكل القوانين عرض الحائط كنت على يقين بأن الذى أفعلة خطئا كبييرا فى حقى وحق الغير ولكننى كنت فى منتهى السرور وهذا ما يكفينى ولم أنشغل جانبا بكل ما يؤرقنى ولكننى أنشغلت بملذات الحياة ....... ولكن تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن فسرعان ما دقت الحيرة بابى .... وجدتهاتتركنى وتختفى نعم أختفت وتركت لى الحسرة لتأكل عينى وظللت أبحث عنها لعى أجدها تعود لى لكى أهرب معها من جديد ولكننى لم أجدها فكررت البحث عنها مرة ثانية لعلى أجدهاتلك المرة الى أن أنهمكت قدماى فجلست على أريكة أريح قدماى ولكن عيناى لم تستريح الى أن رأتها من بعيد فهرولت اليها لكى أستفسر منها عن سبب اختفائهاولكنها صدتنى مرة أخرى بكلماتها بعد أن
رنت لى بنظرة باسمة وقالت "لست أنا التى تبحث عنها ً

Friday, November 9, 2007

جالى تاج يا ولاد تانى

بشكر هبة .. "whispers” اللى بعتيتلى التاج وبعتذر عن التاخير فى الرد علية لانى بجد جهازى بايز

كنت طالب شاطر في المدرسة؟

هو أنا كنت من الطلبة الاوائل ولله الحمد لحد سنة رابعة ابتدائى كنت بطلع الاولى على طول .. وبعدين غيرت المدرسة وأصحابى ومبقيتش أحب المدرسة أوى فمستوايا نزل شوية بس مبقيتش خيبة يعنى .. و بس على ثانوى رجعت من الطلبة الشاطريين تانى

ايه كانت أحب مادة ليك في المدرسة و الكلية؟

كانت ولا مادة بحبها .. لانى مكنتيش بحب ولا مدرس انا كنت بذاكر عشان أنا بحب المذاكرة بس مش أكتر .. بس فى ثانوى كنت بحب مادة الكيمياء والفيزياء أوى أوى أوى و مادة الاسبانى بعشقها جداً وكنت بذاكرها أكتر مادة .. وفى الكلية بحب مادة المسرح والدراما الحركية وأى مادة فيها عن النقد و بحب مادة علم النفس

كنت عايز تطلع ايه و انت صغيرة؟

وأنا صغيرة كان نفسى أوى أطلع زى أحمد زويل أو أطلع عالمة ذرة أو أى عالمة فى أى حاجة ليها علاقة بالذرة والفيزياء وكدة .. وبعدين لما كبرت شوية بقى نفسى اطلع سفيرة ودبلوماسية دة بعد فشلى فى أنى أكون مخرجة أو صحفية ..يعنى هى مجموعة أحلام كدة قلت لنفسى لو فشلت فى أنى أكون مخرجة أو مذيعة أو صحفية .. أمرى لله هشتغل دبلوماسية بقة أو سفيرة .. و الارزاق على الله بقة ..ههه

اسم مدونتك؟

my imagination

لماذا اخترته؟ و ما هي نيتك من اختياره؟

لانى حاسة أن الكلام اللى بكتبة دة نابع من عقلى الباطن اللى هوة خيالى يعنى على حسب أعتقادى

هل فكرت في اغلاق مدونتك؟ و السبب

فكرت فى مرة .. بس بعدين رجعت فى كلامى لانى حسييت اد أية برتاح لما بخرج يعنى حبة من اللى جوايا حتى لو كان كلام هبل .. كمان أنا مش هقدر أبعد عن عالم المدونات بعد ما أرتبط بية .. وكمان لان الكلام دة بمثابة ذكريات فى حياتى يعنى أصبح جزء منى



صورتك في المدونة... رمزيتها

صورة فتاة حسيت انها لذيذة وغامضة وطفلة أوى .. فكرتنى بنفسى

لماذا دخلت عالم التدوين من الأساس؟

لكى أهرب من عالم الواقع .. لا عادى لانى بحب الكتابة جداً جداً فقلت أن البلوج دة زى مزكرات كدة بدون فيها حاجات فى لحظات من حياتى أحب الناس تشاركنى فيها وأحب أفتكرها من وقت للتانى

أحلى جملة قيلت لك في وصف مدونتك؟

بجد كل الكومنتس اللى جتلى لحد دلوقتى كلامها كان كلة لذيذ و يرفع المعنويات

التعليقات بالنسبة لك. أهميتها

أكيد طبعاً .. لانى بعرف عن طريقها أن فى حد بيحب يقرأ كلامى .. فى حد بيحب يشاركنى أفكارى .. رغم أنى لما عملت المدونة مكنش فى دماغى موضوع التعليقات أوى .. بس دلوقتى بقيت أحس أنها جزء من الذكريات اللى بكتبها فى لحظتها .. وبقيت بهتم بيها وبعتبر أن عالم التدويين دة عالم بيفكرنى بنفسى اللى بدأت أنسها بالتدريج

ما أحلى بوست كتبته؟ ضع اللينك ثم اذكر لماذا

لو قلتلك ولا بوست لحد دلوقتى هتزعل .. بجد أصل أنا مش عارفة لية مش بيعجبنى كتاباتى .. بحس أنها جزء من التخريف اللى فى عقلى الباطن.. بس يمكن يكون السؤال أية اقرب بوست الى قلبك والاجابة هتكون كلهم قريبيين جداً من قلبى بس أكترهم قرب من قلبى هو بوست قطرات المطر أدعو الكل لقرائتة و كذلك الى متى ستأخذنا الحياة

أحلى مدونة قرأته

كتيير أوى قريتة وعجبنى وبجد كلهم عقلياتهم بتعجبنى بس اللى فاكراهم أوى

مدونة أسمها" ولو" كنت لسة بدأت أزورها قريب كدة من حوالى أسبوعيين .. بس عجبنى أوى الروح اللى فيه والاحساس العالى فى الكتابة

ومدونة.. بحس انها بنوتة عاقلة أوى وبتفكر بأسلوب مرتب وحلو وتفكيرها بيعجبنى هبة

" Whispers"

sunshine

بتعجبنى الشعر بتاعها حلو

مدونة oceaneyes

بحس فيها بروحى اوى بجد وكلامها كأنوا كلامى أنا

ومدونة الاستاذ بتعجبنى فيها طريقة ترتيبة للمواضيع بتاعتة بس نفسى يختصر البوست شوية وميطولش أوى فى الكلام... :D

حد قل أدبه في التعليق؟ عملت ايه?

لا الحمدلله لسة ماحدش قل أدبة .. ولو حصل مش هرد علية وهكتفى بمسح تعليقة أو ممكن أسيبة كدة لحد ما يظهرلوا صاحب هههه لا والله هو أنا تقريباً هنفض ومش هرد خالص

إيه اللي هيحصل لايميلك لما تموت؟

هتتوارثة الاجيال وهيقولوا أيميل منى أهوة يا ولاد .. لا مش عارفة بس انا فى ناس كتيير أصحابى معاهم الباس وارد وجايز يفتحوة شوية .. والاجابة بجد على السؤال اللذيذ دة أن الميل أكيد مش هيموت ولا هيتقفل وأبقوا أبعتوا ايملاتكوا ومتخفوش فى حد هتلاقوا بيفتح الميل .... على العموم هو أكيد هيتقفل معايا وهيموت هو كمان معايا

اديت الباسورد لحد قبل كدة؟

أيوة وللاسف بضرب نفسة بالجزمة ... بس دة كان الميل القديم لكن الميل الجديد اللى عملتة بعد لما ضربت نفسى بالجزمة مش مع حد الباس وارد بيتاعة

ايه كانت علاقتك بيه؟

أنا أديتة لناس كتيير أوى ... بس عادى كان مجرد ناس وثقت فيهم وبس لانى لما بثق فى حد خلاص بيبقى تعاملى معاة بالثقة اللى أنا وثقتها فية..عارفة أنى غلط .. بس يلا بقى مجتيش من ميل

:D

اسمك؟

Mona

اسم الدلع المشهور بيه وسط أصحابك

مونمن .. أو ساعات بيقولولى يا مونى .. سا عات ميمو وساعات منمووون أو مجنون كلة ماشى يعنى.. بس أنا بحب لما منة صاحبيتى لما بتقولى يا منمووون وأنا أقولها يا منمووون بردة


مجال دراستك؟

الاعلام التربوى

شخصيتك... نوعها ايه؟

مش عارفة بس أنا بحس أنى عندى هبل زائد عن الحد أدى ألى أن كثير من الناس ضحكت على .. بس أنا الناس كلها أجمعت على أنى شخصية غامضة وذكية ومتفائلة وشخصية طفولييييييية أووووووى فيها براءة الاطفال .. يعنى عيلة من الاخر ..ههه.

مودك ايه؟

يعنى على حسب مود اللى حواليا .. يعنى أنا عادى ممكن أتأثر بمود الى حواليا اذا كان فرح أو حزن .. بس عادى ماليش مود ثابت

بتعمل ايه في وقت فراغك؟

بكتب مذاكراتى أو بقعد على الجهاز أسلى نفسى أو بخرج مع أصحابى لانى بعشق حاجة أسمها خروج وبحب الخروجات اللى فيها ناس كتيير أوى أوى

الأكلة المفضلة؟

كل الاكل بحبة .. بس يمكن أفضلهم البيتزا وهى دى اللى تعبتنى على فكرة وبحب البسبوسة والكنافة

السفر بالنسبة لك؟

حلم أحلم فى تحقيقة من زمان أوى

صفات أخدتها من بابا

مش عارفة أية كلها بجد .. بس أكترهم العصبية الزائدة و الطيبة و القلب الكبيييييييييييييير وحب الناس

صفات أخدتها من ماما

التوتر والقلق والغموض والطيبة الزائدة عن اللزوم وحب الناس بردة


أكتر 6 حاجات بتكرهها

الكدب

الخداع

الخيانة

الكرة

حب النفس وكرة الغير"الانانيةتقريباً"

الغيرة

أكتر 6 حاجات بتحبها

الصدق

الحب

الطيبة

الحنية

الاحساس و الحساسية

الجنون

الحنية

الحنية

الحنية

الشغل بالنسبة لك

لابد منة والا فلا وجود لى من غيرة.. بس أهم حاجة أنى أشتغل حاجة أنا كنت عايزاها والا فلا وجود للشغل أفضل

ايه الكمبيوتر و النت بالنسبة لك؟

مهميييين جداً أخواتى الصغيريين .. عالمى التانى وبحبهم جداً ... هما بيتى التانى تقريباً.. بس أنا حالياً اجهاز عندى بايز .. محسيتش أنى نقصنى حاجة أوى غيير أنى ببقى مش عارفة أطمن على ناس أعرفها على النت .. بس الحياة ماشية عادى حتى بعد ما بعد عنى الكمبيوتر والنت

تمرر التاج لمييييين؟

لكل اللى بيزرونى فى البلوج واللى لسة ماوصلهمش التاج

وبالاخص سالى (أوشن اييز)