Friday, July 4, 2008

وجهة نظرك

كان بقالى فتره فى موضوع شاغل بالى وبجد عايزه أعرف وجهات النظر المختلفه للناس فيه
.. كنت عايزه أعرف لو أنت مثلاُ خاطب واحده .. هتتحكم فى طريقة لبسها و فى الناس اللى مفروض تعرفهم ولا هتسبها هى اللى تختار .. طب ولو نفطرد أنك خطبت واحده كانت أصلاً لبسها ضيقها وتعرف صبيان .. هتمنعها بعد الخطوبه أنها تغير من لبسها و تقاطع الناس اللى هى تعرفها .. ولا هتصرف نظر أصلاً عن أنك ترتبط بيها .. ونفترض أنك بتحبها وعايزها ليك بس حابب أنك تغير منها وحاسس أنها عندها استعداد أنها تتغير .. هيكون أيه الأسلوب اللى هتستعمله معها عشان تغير منهت بس بارادتها هى .. يعنى هى اللى تيجى وتقولك .. أنا هتحجب عشان ربنا .. وهى اللى تيجى تقولك أنا مش هكلم فلان وفلانه .. عشان احترام لنفسى وليك .. هتعمل أيه عشان الكلام ده كله يطلع منها هى .. وعلى العلم بقى أنك بتحبها وواقع فيها و هى كمان يعنى أكيد هتكون بتحبك ..................................... أما بالنسبه بقى للبنات فأنا عايزه أعرف مثلاً لو انتى حبيتى واحد ولا قيتيه بيتحكم فى اسلوب حياتك وطريقتك فى التفكير هيكون ايه رد فعلك معاه عشان تمنعى ده وتغيرى من أسلوبه ( مع العلم انك برده بتحبيه .. لأنك لو مش بتحبيه مش هترتبطى بيه اصلاً ههه..
()
كمان فى حاجه لفتت نظرى الأيام دى أوى. الواحد والواحده يرتبطوا .. وال أيه بعد فتره يكتشفوا أن طباعهم مش متوافقعه مع بعضهم .. فعشان كده لازم بقى يا حبته عينى يسبوا بعض .. طب فين الحب بقى والرضى .. ولا هو كل واحد عايز حد متفصل على مزاجه .. فين الأصرار أننا نعيش فى الحياه دى طالما أختارنا مصيرنا بايدينا .. ليه نسب الطلاق والفراق بين الأحباب بتزيد كل يوم أكتر من اللى قبله .. ليه مبقاش حد عايز ولا طايق يستحمل حد على عيبه .. كل واحد معاه واحده .. أو كل واحده معاها واحد .. تبص على ميزه فى حد بره ويندموا أوى أنها مش موجوده فى حبيبهم .. طب متيبصوا بردوا على العيوب اللى فى الناس اللى بره ... أو كنتوا ليه بقى بترتبطوا من الأول يا شباب مصر طالما أنتوا خلقكوا ضيق ومشاكل الحياه طحناكم .. ليه المجازفه .. ومحدش بقى طايق يستحمل حد على عيبه .. با صين دايمن لمزايا الناس اللى بره .. جتكم خيبه .. طب شوفوا العيوب ممكن تتعالج ازاى بدل ما تبصوا على أيه هى العيوب وكل واحد يحسبها أد أيه .. ولو اتجوز هيفضل كده العيب ده بقى وينكد عليه عيشته .. وطاما أنتوا عندكم بعد نظر أوى كده .. ما تبصوا شويه يا فتيات وفتيان مصر ازاى تحلوا المشاكل .. المشكله هنا فى مصر .. ان محدش بيرضى بنصيبه وباللى ربنا قسمهولوا .. كل واحد عايز يبقى أحسن من أخوه .. بأى شكل ... وكل واحده عايزه تتجوز واحد أحلى وأشيك وأزوق من الى صحبتها خدتها .. وده طبعاً عشان هى الأحسن فلازم يكون ليها فتى أحلام ولا فى الأحلام .. وفالحين بس الشباب تقول مش عارفيين نعمل أيه من غلاء الأسعار والشباب يقولك البنات بقت كلها زباله .. والبنات تقول كل الولاد خانين و شاحتين ... بدل ما يبصوا على الجانب الحلو .. عينا دايماً بتروح على الجانب السيىء ليه كده أنا مش عارفه بجد .. كل واحد همه يتحكم فى اللى قصاده وخلاص .. الرجل ينتحكم فى الست عشان هو كده .. بدل ما يعاملها بأسلوب يخليها هى تحترمه فى غيابه .. والست غاويه تعكنن على جوزها .. عشان هو كده الرجاله مبتمشيش غير بالعكننه .. وأصله هى يعنى الى ما بتمشى ب الطريقه هذه .. أنا كتبت البويست الغريب ده بجد عشان كل واحد يقول رأيه بصراحه .. هو يحب يعامل خطبته أزاى .. وكل واحده تقول تحب خطيبها يعملها أزاى .

14 comments:

blue-wave said...

هيييه
انا اول تعليق:))
بصى يا ستى
اولا لو انا حبيت بنت ولقيت لبسها او طريقتها مش مناسبانى هاحاول اخليها تحبنى اوى لأنها لو حبتنى هاتعمل اى حاجه علشانى وهيا راضيه ومش مجبرة
بس لازم تكون عندها استعداد ل دا ودا مهم جداااا
ثانيا
طبيعى ان الخطوبه معموله علشان الطرفين يعرفوا بعض اكتر وطبيعى اوى انهم لو لقيوا نفسهم مش متوافقين انهم مايعندوش ويبعدوا عن تراضى لأن كدا الحياة هاتبقى جحيم ما بينهم لأن كل واحد ليه طريقة تفكير واسلوب حياة بعيد كل البعد عن الطرف التانى ومهما كانت درجة الحب هايقل تدريجى مع تزايد المشاكل
اة اللى بيحب بجد بيستحمل اى حاجه الا اختلاف طرية التفكير ودا عن تجربه
تحياتى لبوستك الرائع

Wish I were a Butterfly ... said...

الحب ممكن ييجي من نظرة عين، ممكن ييجي من إحساس جوة أوييييي يخليني عاشقة للشخصية اللي قدامي
بس لما نقول حب وارتباط، يبقى الحب دة ليه معاني كتير جنبه أهمها الاحترام المتبادل و التفاهم. كل واحد ليه مفتاح، بس لوأنا لقيت نفسي مش معايا مفتاح التفاهم بتاع الشخصية اللي أدامي يبقى عمرنا ماهتعرف نكمل
يعني الموضوع
package
زي مابيقول في الفيلم:)..فمش ممكن أقول بحبه وخلاص على كدة. لو مفيش حب لي بكل مافي واحترام لتفكيري يبقى مش هينفع
بالنسبةلسؤالك عن إن هو إزاي هيأثر فيها، أنا شايفة إن لماحد بيحب حد بجد بيسمع كلامه في كل حاجة..خصوصا لما يستعمل عقله كمان ويلاقي إن الكلام منطقي وفيه مصلحته
بس كمان فيه نوع من الرجالةسلطوي وبيحب يفرض رأيه كل شوية مش لأي سبب غير حب السلطة وإنه يحس بنفسه. دة بأة...التعامل معاه بطريقة تانيةخااااالص
:)
الطلاق زادعشان حاجات كتيرأوي، أهمهم إن كل واحدبأة ليه عشر علاقات قبل مايتجوز،فبعدكدة بيبدأ يقارن كل واحدة بمراته،غير إن الموضوع بأةزيادةأوي بأن صاحبات البنت يخرجوا مع خطيبها و العكس..فبأة فيه فرصةكتير بأنه يبص للي حواليه ويبعد عن حبه الحقيقي
حاجة تانية في موضوع الطلاق دة هو إن الناس بقت بتتسرع أوي وياخدوا خطوات من غير دراسة كافية للشخص اللي ادامهم،وبالتالي بيتصدموا بعدها ومش بيعرفوا يكملوا
كان معكم د."...."المحللةالنفسية الفاشلة
:$
آسفةجدا على الإطالة مش عارفة إيه اللي كتبته دةكله. آاااخر مرة أعملها يا منمن
سماح المرة دي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

بصراحة يا منى
انا من النوع اللي عايز خطيبتي او زوجتي ليا انا لوحدي وبس
وهمنعها انها تكلم شباب إلا طبعا لو ظروف أجبرتها على كده ف حدود شغل مثلا او دراسة فقط لا غير
انما كلام ودردشة والذي منه فمش هسمح
بصراحة
وأكيد لو هي فعلا بتحبني (وبتحب ربنا من قبلي) يبقا مش هتزعل ولا ترفض كلامي

ده بالنسبة للنقطة الأولى

تاني نقطة بقا دي مشكلة وعلاجها اننا نتعلم ازاي يكون عندنا قناعة ورضا بما قسم الله لنا
:)

تسلم ايدك وعايز اشكرك على لينك جروب بينوكيو وانا اشتركت فيه بالفعل

هو صحيح اسمه بونوكيو ولا بينوكيو؟
انا طول عمري اعرف ان اسمه بينوكيو

abo salah said...

بعد السلام عليكم

اولا أزيك يامنى
عاملة ايه

يارب تكونى كويسة

ثانيا بقى اقول رأيي

بصى ياستى
انا عن نفسى خطيبتى لو شايف انها لابسة لبس مش لائق اكيد هانصحها وهارشدها باسلوب محترم

لأن اكيد طالما اللبس دا مش بيرضينى يبقي فيه ماهوا غير اخلاقى .. وبالتالي يبقي لا يرضي الله عز وجل

وساعتها هاقولها باسلوب حلو ان كده حرام
وثانيا عشان انا باغير عليكى وانتى لازم تحافظى على نفسك

لو هيا بتحبنى صحيح
اكيد هتحاول تغير من نفسها
ومش معنى كده اني باتحكم فيها
لأن في فئة قصيرة النظر تقولك الشاب من دول عايز يملك البنت وعايز يتحكم فيها ويعمل عليها سي السيد

للأسف من ضمن السلبيات ان البنت نفسها بدل ماتفرح ان خطيبها بيقولها علي لبسها عشان حرام وعشان بيغير عليها وبيحبها
تقولك انت بتقديني وعايز تملكنى

نيجي للنقطة التانية
معرفتها للصبيان
عن نفسى بكل صراحة انا احب خطيبتى تكون بتحترم مشاعرى
لانى هاكون باحترم مشاعري لابعد الحدود

يعني عادي ممكن تتعامل مع صبيان لانهم ممكن يكونوا معاها في الدراسة او في الشغل
بس تعاملها دا في حدود
في
ليمت المفروض تحطها في تعاملها مع الولاد
مش عشان تحافظ علي مشاعري بس
لا عشان المفروض تكون البنت بتتمتع بحياء وخجل
وعشان انا كمان هاعمل كده
يعني انا هاتعامل مع البنات سواء في الدراسة او الشغل بالحدود اللي ماتجرحش مشاعرها ابدا


النقطة اللي بعدها
بتاعت لو البنت اصلا لبسها وحش وتعرف صبيان
بصي ياستي
لو أنا حبيت البنت دا .. اكيد حبي ليها يستحق المحاولة
واكيد هاحارب عشانه
وبالتالي
فمش هاصرف نظر عنها
لا دا أنا احاول الاول اني اغير منها

وعلي فكرة
مش عشان انا هاعمل كده يبقي انا بافصلها وعايزة بني أدمة تفصيل وعلي مزاجي
لا طبعا
انا باعمل كده عشان باحبها
واللي يحب حد عايز يشوفه في احسن صورة ومايكونش في عيوب

ولا في عيوب مش مشكلة
بس مش لدرجة انها تكون عيوب تغضب ربنا او تيجي علي كرامتي ومشاعري

اخيرا بقي
انا شايف انك في كلامك الاخير عممتى المسألة اوي

مش كل الناس بتنفصل عشان الاسباب اللي انتي قولتي عليها

ومش شرط انه يكون سببه عدم الرضا
لأن يامنى في عيوب عادية فينا كلنا وفي عيوب ما ينفعش الواحد يصبر عليها

يعني ممكن يكون اسباب الرفاق قلة الاخلاص او عدم وجود الحب الصادق

اصل الحب مش كلام
الحب فعل

انتي تستحملي عيوب خطيبك العادية لكن ما تستحمليش عيبه مثلا انه خاين
او مش مخلص

عامة اللي بيحب بجد عمره مابيدور علي واحدة اجمل ولا اشيك

عارفة ليه
عشان لو بيحب بجد عمره ماهيشوف غير اللي بيحبها ومفيش حد غيرها هيملي عينه

بس في حالة الحب الصادق
والأخلاص المتبادل

اسف علي التطويل يامني
بس انتي فتحتي موضوع حلو يستحق النقاش

تحياتي ليكي

,.-~*'¨¯¨'*•~mr ,.-~*'¨¯¨'*•~monshed said...

انا من راي لو وبيحبها بجد هايحاول يغير بس بالعقل مش مرة واحدة لان مافيش حاجه بيتيجي مابين يوم وليله وهي لو بتحبه اكيد هاتستجيب
علي قكرة مدونه حضرتك جميلة جدا وبوست هايل
واتمني زيارتك لمدونتي البسيطة
اخوكي منشد

Wish I were a Butterfly ... said...

كل سنة و انت طيبة يا بنوتة

رمضان كريم :)

بس كنت جاية أسلّم عليكي و أقوللك إني لسة فاكراكي. يارب تكوني مبسوطة و ناجحة في حياتك

ولــــــــــو said...

يانهار ابيض
ده الموضوع كبيييييييييييييير
لا دانا عايز امخمخ واقرا بتمعن
طب الاول انا السبب الرئيسي كان علشان اقول كل سنة وانتي طيبه

انتظرونا

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

كل سنة وانتي طيبة يا منى
فينك مش باينة لييه؟

prince4ever said...

لسه مقرتش البوست
بس جميل اوي حتة التاريخ و العناوين الجانبيه دي بالفرنساوي
احييكي بجد
رامي

Wish I were a Butterfly ... said...

وحشتيني أوي

ولــــــــــو said...

من يوم
viernes 4 de julio de 2008
مش حد يسمع عنك حاجة
ينفع ده يعني؟
طب طمنينا عليكي على الاقل
اتمنى تكوني بخير

Banota said...

السلام عليكم ورحمته الله ... عدناااااااااا
blue-wave
بص هو أنا مش معاك فى نقطه .. وهى أنك بتقول أنها هتعمل كلحاجه عشانك .. أنا شايفه أنه منم الأفضل أنها تعمل كده .. عشان هى عاوزه تعمل كده .. تاخد القرار اللى هى مقتنعه بيه ويكوننابع من جواها .. كمان مهم أوى أنها تكون صريحه مع نفسها ومتعملش حاجه عشان حد .. هقولك ليه .. أنا شايفه أن اللى بيعمل حاجه عشان حد .. بعد كده لما الشخص ده بيختفى من حياتنا .. أحنا بنتراجع ن القرار اللى كنا خدناه وببساطه برده لأن ده مكنش قرار سليم .. مكنش من تفكير واقتناع .. وأنما كان نبع من العاطفه أكتر من العقل
ولا أنت رأيك ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

I wish I were a butterfly
أزززززززززززززززيك .. وحشنى جداً جداً .. ربنا يعلم أنا بعزك أد أيه رغم أنى عمرى ماشوفتك ..
... على فكره أنا عجبنى ردك ومكنش طويل ولا حاجه .ز اعكس أنا كنت حابه أن الناس تتطلع كل اللى جواها .. ساعات لما الواحد بيكون متلخبط ومتضايق من موقف حصل بيحب يسمع كل اللى حواليه بيفكروا أزاى .. عشان يقدر هو يوصل لقرار صح وميظلمش بيه حد .. فعشان كده أنا كنت حابه أنك تتكلمى أكتر .. بس أن مش معاكى يا هبه فى نقطه .. مش معاكى لما قولتى "صاحبات البنت يخرجوا مع خطيبها و العكس..فبأة فيه فرصةكتير بأنه يبص للي حواليه ويبعد عن حبه الحقيقي
"
هقولك ليه .. لأن الحب الحقيقى بيكون أعمى فعلاً زى ما بيقولوا وأى حاجه ولو صغيره من حبيبنا بنشوفها أحنا أجمل حاجه وأكبر حاجه فى الدنيا وده بيعمى عنينا عن أننا نبص حولينا وبنبقى قنوعيين أوى أوى بأقل حاجه .. لكن البنت أو الولد اللى يبص ويقارن ده من الأول محبش .. هى أو هو كانوا بيدورأ على أنهم ياخدوا أحلى حاجه هى : عاوزه شاب كويس أخلاق ودين وأدب .. وفوق ده كله يبقى احسن من اللى صاحبتها ماشيه معاه .. ويا سلام لو عاشوا قصة أرتباط .. هو: عاوز واحده صاروخ(سورى فى الكلمه بس هى بتتقال كده)
وكمان تبقى متدينه ومحترمه وعلى خلق وتكون كامله من كل حاجه .. الأتنين غلط .. مفيش انسان كامل .. فى حاجه أسمها قناعه .. فى حاجه أسمها أيمان باللى ربنا كتبهونا .. مش دايماً بصيين فى أيد غيرنا .. دايما عاوزيين كل حاجه كامله ميه ميه ..
بس أنتى كلامك عجبنى جداً يا هبه وردك بيدل على مدى أحترامك .. أنتى فعلاًبنت كويسه أوى .. ربنا يخليكى ل مامتك وباباكى

ألام وأمال
أهو ده الكلام .. بس أنا هقولك على حاجه .. أنت عاوزها كده .. تبقى ما بتكمش ولاد و و و.... البنت اللى بتحترم نفسها وبترفع من كرامتها وقيمتها هتكون كده وتستحق فعلاً أنها تكون شخصيه محترمه .. بس ياؤيت كل الولاد تفهم كده .. أصل أنا يغيظنى أوى وبجد بيستفزنى الراجل اللى يتخطب لواحده ويقولها بصلى بقى ياريت متكلميشولاد وياريت متعملش ومتعمليش .. بس أنه مش واثق فيها وبحسها أهانه للبنت أوى ..لأنه مفروض أى واحد بيحب واحده وهايخدها شريكة حياتى كون عارف أنها هتصونه من غير ما طلب منهاهو أناه تصونه ..
ربنا يباركلك على عقلك الكيير ..
وعى الفكره الجروب كن اسمه بينوكيو .. لكنى مشعارفه ليه صاحبةالجروب سمته كده .. أنا سألته وهى نفضتلى ..متسألها أنت كده ونشوف هتقولك أيه ؟؟

Banota said...

abo salah
تحياتى ليك ..
بس أنا عجبيتنى أوى لما قلت "هقولها ما تلبسيش كده عشان بغير عليكى "
"
فعلاً البنات مش بتيجى غير بكلام البكش هههه
:P
أنا بهزر على فكره ..أسلوبك فى ترتيب الأفكار والرد عجبنى .. الأفكار كلها متسلسله
..
نفس الكلام اللى أنت قلتله ده هيكون ردى على كلامك .. بالأضافه اى ردى اللى ممكن تقراه فوق تقريباً انا قلت كل حاجه تتخص بالرد على الموضوع .. ودائرة النقاش مفتوح

MR monshed
أيوووه التغيير دايماً بيجى بالعقل .. شكراً على زيارتك للمدونه وتعليقك على كلامى .

I wish i were a butterfly
وانتى طيبه يا جميله .. أن عارفه انها متأخره .. بس أهى تنفع للعيد اللى جى .. وتسلميلى أنك سالتى على

ولو

أيه ده أيه ده .. أنا عاوزه رايك .. وعموماً وانت طيب (ملحوظه : صلاحيتها ماشيه الى بداية العيد الكبير)

Banota said...

الام وامال
وانت طيب .. أنا اهووووووه .. أنا جييييييييييييييييت
بس هى شويه ظروف كانت مأخرانى أكيد هقولكم عليها فى البوست الى جى أنشاءالله .. أنتظرونى

prince 4 ever:
طيب يارب تعجبك المدونه .. واللغه اسبانى

مرسى كتير لزيارتك وتعليقك فى مدونتى

ولو

لا لا لا .. تعليقك الأول على البوست وانا اقول كنت فين