Tuesday, November 20, 2007

اننى ارى أن تلك القصة لازالت تحتاج الى جوانب كثيرة لكى تنضج فكرتها و كنت أرغب فى أن ألم بكافة جوانب الفكرة التى تتناولها القصة ولكننى فشلت فى ذلك فا أكتفيت بالقاء الضوء فقط على الفكرة التى أرى أنها من الواجب علينا أن نبحث فيها كثيرا ولا نهملها وراء ظهورنا وأنا أيضا على يقين أن مقدرتى فى الكتابة لم تنضج بعد ولكنها محاولة من فتاة تقترب كثيرا من الفشل ..

…. على فكرة دى مش قصة عاطفية... ونفسى حد بجد يفهم الشىء اللى أنا كاتبة دة وتقولولى يا شطار فهمتوا أية ..اللى وصلكوا من القصة ... يعنى أنا عايز أعرف أية أول أنطباع جة فى بالكم

لست أنا


تأملتها .... أحدقت النظر اليها .... سرت خلفها أتابع مشيتها الى أن أنغمست نفسى فى التفكير بهاوبملذات الحياة ... كانت فواح الأنوثة وريانة الجسم تتسم بالذكاء,لا تخلو نظراتها من ألغازيفوق عقلى فهمهاولكن تلك النظرات جعلت عقلى يسترجع ذكرياتى الماضية مع حبيبتى التى تركتها ومكثت فى أحد ينابيع الهجرة ولا أعرف لماذا أختار عقلى الهجرة رغم علمة أن قلبى يعشقها .. هل كانت نفسى تبحث عن شىء ما بها ولم تجدة ففضلت الهجرة ..لم يستغرق عقلى وقتاً طويلاً فى التفكير بها والحزن على فراقها فسرعان ما حملتنى ريح النسيان بأمر الحياة وأصبح ذلك الحب بالنسبة لى الأن كابوس يطاردنى فى نهارى ويهاجمنى ليلاً فى أحلامى ... وكنت أحاول الهروب منة لذلك كنت أتأملها وأحدق النظر بها متسائلاً أحقاً هذا هو الواقع ولكننى لم أصل الى اجابة أطفىء بها نار شغفى بها لذلك عقدت العزم على أن أتجة اليها وأتحدث معها لعلى أخمد تلك النيران وسرعان ما أتجهت خطواتى تجاهها وكنت على يقين أنها ستقبل الحديث معى ولكن خاب ظنى وصدتنى و لم تبادلنى الحديث , وجدت لحظتها نفسى تتغطى بملابس الغضب وظللت أردد" لم تدنو النهاية بعد" لذلك فكرت فى الذهاب اليها مرة أخرى ولكن تلك المرة فكرت فى الذهاب اليها متنكراً , وفى اليوم التالى عقدت العزم تلك المرة على محادثتها وذهبت اليها متنكراً على غير حقيقتى وبدأت الحديث معها ففوجئت بترحاب منهافى الحديث معى وقد أخبرتنى أنها تائهةولكنها لم تخبرنى كيف ولأين ستذهب ولم تنشغل نفسى بأمرها ولكن أنشغلت بلذة الحديث معها .... لحظات ومر علينا سكون تبادلنا فية القلق والحيرة سوياً.. وتفجر قلبنا بالحب والشوق ولكن سرعان ما مر الوقت معنا سريعاولكننا تواعدنا على اللقاء غدا وتعددت لقائتنا وشعرت معها باحتراق الذكريات والحب والحيرة وكل ما يؤرقنى فى الحياة, وأنغمست نفسى معها وتركت ل ألامى جانبا متماسكا بملذات الحياة وضاربا بكل القوانين عرض الحائط كنت على يقين بأن الذى أفعلة خطئا كبييرا فى حقى وحق الغير ولكننى كنت فى منتهى السرور وهذا ما يكفينى ولم أنشغل جانبا بكل ما يؤرقنى ولكننى أنشغلت بملذات الحياة ....... ولكن تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن فسرعان ما دقت الحيرة بابى .... وجدتهاتتركنى وتختفى نعم أختفت وتركت لى الحسرة لتأكل عينى وظللت أبحث عنها لعى أجدها تعود لى لكى أهرب معها من جديد ولكننى لم أجدها فكررت البحث عنها مرة ثانية لعلى أجدهاتلك المرة الى أن أنهمكت قدماى فجلست على أريكة أريح قدماى ولكن عيناى لم تستريح الى أن رأتها من بعيد فهرولت اليها لكى أستفسر منها عن سبب اختفائهاولكنها صدتنى مرة أخرى بكلماتها بعد أن
رنت لى بنظرة باسمة وقالت "لست أنا التى تبحث عنها ً

11 comments:

ولــــــــــو said...

انا قبل كل شئ احب احييكي على الاسلوب وان كنت غير خبير باللغه لكن انا حسيت بالكلام
اينعم انا ساعات كنت باسرح ف الوسط واقول هي تقصد ايه لكن الاسلوب شدني بجد

انا اتخيلت انك بتوصفي الدنيا بكل مافيها وبكل سعينا بكل قوتنا اننا نملكها
ساعات الدنيا بتطاوعنا ويتهيألنا انها ابتسمت لينا وساعات بتدينا ضهرها وتبان اننا لو فضلنا فيها هاتدوس علينا بكل قوتها
كمان حسيت اننا ساعات بنتخلى عن مبادئنا واسلوب حياتنا طالما ده مش ماشي ف الدنيا دي ومش ينفع نعيش فيها الا بالزيف والخداع

انا حسيت حاجات كتير وقصتك ينفع كل واحد يعدي هنا ويقراه يفسرها تفسير مختلف وفعلا يليق عليها وتحسي ان ده فعلا الغرض منها

لو كلامي مش هو الجواب على الفزوره دي يبقى مافيش غير حل تاني

العجل ف بطن امه

تحياتي وابقى قوليلي على حل اللغز المحير بتاعك ده

Banota said...

أحييك على ذكائك بجد وهو = دة فعلاً اللى أنا كنت أقصدة من القصة .. بس فى أغلب الناس بتفهم زى ما أنت قلت بطريقة تانية .. بس اللى أنت قولتة دة كان قصدى

Wish I were a Butterfly ... said...

ازيك يا بنوتة يا جميلة

مممم.... بصراحة هي بجد فزورة .. بس فزورة حلوة أوي

وزي ما الباشمهندس حاتم قال... أنا كمان حاسة أوي ان الموضوع ممكن يتفهم بأكتر من طريقة، يعني كل واحد هيقرأ الكلام دة هيحسه و هيفهمه حسب ظروفه ونفسيته

بس الواضح أوي في كلامك هو ان الدنيا متقلبة ومش ينفع نآمن ليها أبدا. كل شوية تحسسك انك ممكن تثقي فيها... بعدين ترجعي تاني في كلامك من عمايلها

حقيقي أسلوب كتابتك المرة دي أحلى من أي مرة فاتت. مش قصدي طبعا ان اللي فات كان وحش :) و الله لأ خالص. بس بجد المرة دي فاقت كل مرة في التعبير عن اللي جواكي و في الأسلوب الرائع

تحياتي لأحلى بنوتة

Banota said...

أزيك يا هبة .. أنا عارفة انى مقصرة معاكى وبقالى كتير مش بجى المدونة .. بس دة لان الجهاز عندى ب عافية شوية و ما بصدق أخذ اللاب توب من أختى وأخلص حاجة الكلية بسرعة وبجد أنا بعتذر مرة تانية عن التقصير الشديد دة منى .. و أنا هقولك بقى لية الكتابة المرة دى أحسن بكتيير .. لانى للأسف دى كانت أكتر مرة محبطة فيها يعنى كانت الدنيا سودة أوى فى عينى وعلى فكرة وانا لما كنت بكتب الكلام مكنش قصدى قصة بية .. انا كل اللى كان قصدى أنى أطلع جزء من اللى جوايا وبعد لما خلصت لاقيتة طلع معايا قصة لذيذة فا قلت أنشرها .. كمان وانا بكتب كان كل اللى فى دماغى هو الدنيا وازاى الدنيا بتلعب بالواحد كدة و بتضحكلة مرة وتكشر مرة .. بس المرة دى طلع الكلام عالى نظراً للحالة النفسة التى كتب فيها
:D

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

القصة جميلة وعايز اقولك اني أول واحد قريتها بس قلت اما استنى واشوف الناس هتفهم ايه غير اللي فهمتو انا
وطبعا حاتم قال المفيد كلو ما شاء الله
:D
بس كان المفروض متفصحيش عن المعنى المقصود على طول كده
كان لازم بردو تمعلي شوية تشويق وحاجات كده
ههههه

بس بجد تسلم ايدك
وحاجة تسعدني جداا لما تعجبك حاجة ف مدونتي وطبعا تقدري تاخديها براحتك

وبالنسبة للتاج ان شاء الله هنزلو حاضر بس اصلي لسة عامل تاج ف البوست قبل اللي فات فعشان الناس متزهقش مني
:)

Banota said...

ما أنا أصلى كنت مش قايلة الاول أنا عايزة أية من القصة .. بس للأسف كان كل اللى يقرأة يفتكر أنها قصة عاطفية حزينة أوى ودة مش اللى كنت أقصدة ... فنظراً للعقدة اللى أصابتنى من أراء الناس
:D
فأنا قلت أكتب كلمتين كدة بس فى الاول عشان محدش يقول أنها عاطفية ... وبجد مرسى أوى أنها عجبتك

oceaneyes said...

بجد رائع يا بنوتة ...مش قادرة اصدق اواتخيل حتى ان انتى بتكتبى بالجمال ده

بجد ما شاء الله عليكى ...ربنا يحميكى يا رب يا بنتى

....

اما عن القصة فبجد اول انطباع ليا ومش عارفة صح ولا غلط

بس حسيت انك بتتكلمى عن حياتنا ودنيتنا اللى احنا عايشين فيها دى بتقلبتها ...بحلوها ومرها ...

ساعات بتدينا الوش الحلو وبتاخد وبتدى معانا..وكتير بتحسسنا انها تعرفنا من زمان اوى وتاخدنا بالاحضان ...بس فى ثانية بتقلب علينا ..ولا كأنها عرفتنا فى يوم ومش بتفضل على حالها ابدا ...

وغير كدة كمان بتقابلنا على حسب مزاجها ...لو كان لمصلحتها بتدينا وش ...ولو عكس مصلحتها او مش هاتضيف حاجة ليها مش بتعبرنا ولازم احنا نتنكر واحنا بنكلمها عشان تستجيب معانا

بجد قصة مكتوبة بشكل حلو جدا ...ومضمونها عميق اوى ..وفعلا زى ما انتى قولتى هى تتفهم انها قصة رومانسية ...


وحشتينى بجد يا قمر وياريت مش تطولى علينا تانى

....


:)

Wish I were a Butterfly ... said...

Bannouta,

How r u these days?

Hope everything is alright with u.

Tammenina 3aliki when u can.

oceaneyes said...

بنوتة يا قمر

فينك يا بنتى ...اخبار امتحاناتك ايه صحيح ..انا صح كل فين وفين ما بتكلم معاكى بس طمنينى عليكى يا بنتى

وطمنينى على امتحاناتك والاستعدادات ليها


ربنا يوفقك يا رب


تحياتى يا جميل


:)

الأستاذ said...

آه الحياة
الدنيا
الغابة اللي عايشينها
كل المسميات اللي الواحد ممكن يقولها عليها زي م يتخيل وعلى أد م عملت فيه
تحياتي لأناملك

Wish I were a Butterfly ... said...

كل سنة و انت طيبة عشان العيد يابنوتة

ربنا يوفقك في امتحاناتك.. وعايزة أقوللك بس ان البلوج بتاعك وحشني... يللا تعالي تاني بأة

سلام عليكم