Friday, November 9, 2007

جالى تاج يا ولاد تانى

بشكر هبة .. "whispers” اللى بعتيتلى التاج وبعتذر عن التاخير فى الرد علية لانى بجد جهازى بايز

كنت طالب شاطر في المدرسة؟

هو أنا كنت من الطلبة الاوائل ولله الحمد لحد سنة رابعة ابتدائى كنت بطلع الاولى على طول .. وبعدين غيرت المدرسة وأصحابى ومبقيتش أحب المدرسة أوى فمستوايا نزل شوية بس مبقيتش خيبة يعنى .. و بس على ثانوى رجعت من الطلبة الشاطريين تانى

ايه كانت أحب مادة ليك في المدرسة و الكلية؟

كانت ولا مادة بحبها .. لانى مكنتيش بحب ولا مدرس انا كنت بذاكر عشان أنا بحب المذاكرة بس مش أكتر .. بس فى ثانوى كنت بحب مادة الكيمياء والفيزياء أوى أوى أوى و مادة الاسبانى بعشقها جداً وكنت بذاكرها أكتر مادة .. وفى الكلية بحب مادة المسرح والدراما الحركية وأى مادة فيها عن النقد و بحب مادة علم النفس

كنت عايز تطلع ايه و انت صغيرة؟

وأنا صغيرة كان نفسى أوى أطلع زى أحمد زويل أو أطلع عالمة ذرة أو أى عالمة فى أى حاجة ليها علاقة بالذرة والفيزياء وكدة .. وبعدين لما كبرت شوية بقى نفسى اطلع سفيرة ودبلوماسية دة بعد فشلى فى أنى أكون مخرجة أو صحفية ..يعنى هى مجموعة أحلام كدة قلت لنفسى لو فشلت فى أنى أكون مخرجة أو مذيعة أو صحفية .. أمرى لله هشتغل دبلوماسية بقة أو سفيرة .. و الارزاق على الله بقة ..ههه

اسم مدونتك؟

my imagination

لماذا اخترته؟ و ما هي نيتك من اختياره؟

لانى حاسة أن الكلام اللى بكتبة دة نابع من عقلى الباطن اللى هوة خيالى يعنى على حسب أعتقادى

هل فكرت في اغلاق مدونتك؟ و السبب

فكرت فى مرة .. بس بعدين رجعت فى كلامى لانى حسييت اد أية برتاح لما بخرج يعنى حبة من اللى جوايا حتى لو كان كلام هبل .. كمان أنا مش هقدر أبعد عن عالم المدونات بعد ما أرتبط بية .. وكمان لان الكلام دة بمثابة ذكريات فى حياتى يعنى أصبح جزء منى



صورتك في المدونة... رمزيتها

صورة فتاة حسيت انها لذيذة وغامضة وطفلة أوى .. فكرتنى بنفسى

لماذا دخلت عالم التدوين من الأساس؟

لكى أهرب من عالم الواقع .. لا عادى لانى بحب الكتابة جداً جداً فقلت أن البلوج دة زى مزكرات كدة بدون فيها حاجات فى لحظات من حياتى أحب الناس تشاركنى فيها وأحب أفتكرها من وقت للتانى

أحلى جملة قيلت لك في وصف مدونتك؟

بجد كل الكومنتس اللى جتلى لحد دلوقتى كلامها كان كلة لذيذ و يرفع المعنويات

التعليقات بالنسبة لك. أهميتها

أكيد طبعاً .. لانى بعرف عن طريقها أن فى حد بيحب يقرأ كلامى .. فى حد بيحب يشاركنى أفكارى .. رغم أنى لما عملت المدونة مكنش فى دماغى موضوع التعليقات أوى .. بس دلوقتى بقيت أحس أنها جزء من الذكريات اللى بكتبها فى لحظتها .. وبقيت بهتم بيها وبعتبر أن عالم التدويين دة عالم بيفكرنى بنفسى اللى بدأت أنسها بالتدريج

ما أحلى بوست كتبته؟ ضع اللينك ثم اذكر لماذا

لو قلتلك ولا بوست لحد دلوقتى هتزعل .. بجد أصل أنا مش عارفة لية مش بيعجبنى كتاباتى .. بحس أنها جزء من التخريف اللى فى عقلى الباطن.. بس يمكن يكون السؤال أية اقرب بوست الى قلبك والاجابة هتكون كلهم قريبيين جداً من قلبى بس أكترهم قرب من قلبى هو بوست قطرات المطر أدعو الكل لقرائتة و كذلك الى متى ستأخذنا الحياة

أحلى مدونة قرأته

كتيير أوى قريتة وعجبنى وبجد كلهم عقلياتهم بتعجبنى بس اللى فاكراهم أوى

مدونة أسمها" ولو" كنت لسة بدأت أزورها قريب كدة من حوالى أسبوعيين .. بس عجبنى أوى الروح اللى فيه والاحساس العالى فى الكتابة

ومدونة.. بحس انها بنوتة عاقلة أوى وبتفكر بأسلوب مرتب وحلو وتفكيرها بيعجبنى هبة

" Whispers"

sunshine

بتعجبنى الشعر بتاعها حلو

مدونة oceaneyes

بحس فيها بروحى اوى بجد وكلامها كأنوا كلامى أنا

ومدونة الاستاذ بتعجبنى فيها طريقة ترتيبة للمواضيع بتاعتة بس نفسى يختصر البوست شوية وميطولش أوى فى الكلام... :D

حد قل أدبه في التعليق؟ عملت ايه?

لا الحمدلله لسة ماحدش قل أدبة .. ولو حصل مش هرد علية وهكتفى بمسح تعليقة أو ممكن أسيبة كدة لحد ما يظهرلوا صاحب هههه لا والله هو أنا تقريباً هنفض ومش هرد خالص

إيه اللي هيحصل لايميلك لما تموت؟

هتتوارثة الاجيال وهيقولوا أيميل منى أهوة يا ولاد .. لا مش عارفة بس انا فى ناس كتيير أصحابى معاهم الباس وارد وجايز يفتحوة شوية .. والاجابة بجد على السؤال اللذيذ دة أن الميل أكيد مش هيموت ولا هيتقفل وأبقوا أبعتوا ايملاتكوا ومتخفوش فى حد هتلاقوا بيفتح الميل .... على العموم هو أكيد هيتقفل معايا وهيموت هو كمان معايا

اديت الباسورد لحد قبل كدة؟

أيوة وللاسف بضرب نفسة بالجزمة ... بس دة كان الميل القديم لكن الميل الجديد اللى عملتة بعد لما ضربت نفسى بالجزمة مش مع حد الباس وارد بيتاعة

ايه كانت علاقتك بيه؟

أنا أديتة لناس كتيير أوى ... بس عادى كان مجرد ناس وثقت فيهم وبس لانى لما بثق فى حد خلاص بيبقى تعاملى معاة بالثقة اللى أنا وثقتها فية..عارفة أنى غلط .. بس يلا بقى مجتيش من ميل

:D

اسمك؟

Mona

اسم الدلع المشهور بيه وسط أصحابك

مونمن .. أو ساعات بيقولولى يا مونى .. سا عات ميمو وساعات منمووون أو مجنون كلة ماشى يعنى.. بس أنا بحب لما منة صاحبيتى لما بتقولى يا منمووون وأنا أقولها يا منمووون بردة


مجال دراستك؟

الاعلام التربوى

شخصيتك... نوعها ايه؟

مش عارفة بس أنا بحس أنى عندى هبل زائد عن الحد أدى ألى أن كثير من الناس ضحكت على .. بس أنا الناس كلها أجمعت على أنى شخصية غامضة وذكية ومتفائلة وشخصية طفولييييييية أووووووى فيها براءة الاطفال .. يعنى عيلة من الاخر ..ههه.

مودك ايه؟

يعنى على حسب مود اللى حواليا .. يعنى أنا عادى ممكن أتأثر بمود الى حواليا اذا كان فرح أو حزن .. بس عادى ماليش مود ثابت

بتعمل ايه في وقت فراغك؟

بكتب مذاكراتى أو بقعد على الجهاز أسلى نفسى أو بخرج مع أصحابى لانى بعشق حاجة أسمها خروج وبحب الخروجات اللى فيها ناس كتيير أوى أوى

الأكلة المفضلة؟

كل الاكل بحبة .. بس يمكن أفضلهم البيتزا وهى دى اللى تعبتنى على فكرة وبحب البسبوسة والكنافة

السفر بالنسبة لك؟

حلم أحلم فى تحقيقة من زمان أوى

صفات أخدتها من بابا

مش عارفة أية كلها بجد .. بس أكترهم العصبية الزائدة و الطيبة و القلب الكبيييييييييييييير وحب الناس

صفات أخدتها من ماما

التوتر والقلق والغموض والطيبة الزائدة عن اللزوم وحب الناس بردة


أكتر 6 حاجات بتكرهها

الكدب

الخداع

الخيانة

الكرة

حب النفس وكرة الغير"الانانيةتقريباً"

الغيرة

أكتر 6 حاجات بتحبها

الصدق

الحب

الطيبة

الحنية

الاحساس و الحساسية

الجنون

الحنية

الحنية

الحنية

الشغل بالنسبة لك

لابد منة والا فلا وجود لى من غيرة.. بس أهم حاجة أنى أشتغل حاجة أنا كنت عايزاها والا فلا وجود للشغل أفضل

ايه الكمبيوتر و النت بالنسبة لك؟

مهميييين جداً أخواتى الصغيريين .. عالمى التانى وبحبهم جداً ... هما بيتى التانى تقريباً.. بس أنا حالياً اجهاز عندى بايز .. محسيتش أنى نقصنى حاجة أوى غيير أنى ببقى مش عارفة أطمن على ناس أعرفها على النت .. بس الحياة ماشية عادى حتى بعد ما بعد عنى الكمبيوتر والنت

تمرر التاج لمييييين؟

لكل اللى بيزرونى فى البلوج واللى لسة ماوصلهمش التاج

وبالاخص سالى (أوشن اييز)

10 comments:

حسن مشالي said...

السلام عليكم

ردودك جميلة وتعبر عن شخصية صادقة وحساسة
وانا معجب بتدويناتك

بالتوفيق

تحيـــــــــــــــاتـــى

Banota said...

w 3alikom el salam w ra7mat el llah w barakto

mercii leek kteer w isa matkonesh de a5er zayara ll blog .. nawart el blog :D

oceaneyes said...

بنوتة يا قمر
بجد بجد انا مش عارفة اقول ايه

كلامك عنى فرحنى اوى اوى بشكل لا يمكن تصوره ...ما عندكيش ادنى فكرة انا فرحت قد ايه لما عرفت انك بتحسى اننا قريبين فى الكتابة من بعض وصدقينى ده احساسى انا كمان

.....

مش مجاملة والله ...بس ده احساس صادق فعلا
....

ولو على التاج فأن شاء الله هاكتبه فى اقرب فرصة اللى هى هاتكون

ممممممممممم

دلوقتى حالا بعد ما اخلص كتابة الكومنت ده
:D
.....

وعلى فكرة كلامك عن نفسك بيحسسنى بمدى حساسيتك ورقتك وغير كدة بمدى انفتاحك وصدق مشاعرك اتجاه اللى حواليكى

بجد ما شاء الله عليكى انسانة جميلة اوى يا منى

وانا بجد فرحانة اننا اتعرفنا وان شاء الله نكون اصحاب ولو ربنا قدر هانتقابل فى يوم

:)

محمود على said...


عالمة ذره مرة واحده

علي العموم
الردود حلوة اوووي وعفويه

Wish I were a Butterfly ... said...

بنووووتة

شكرا على الرد على التاج يا جميل :) بالنسبة لشخصيتك... توقعت بالضبط اللي انت قلتيه كله... بس شوية مش معاكي في اني مش حاساكي غامضة خاااالص

الصورة اللي عندك في المدونة :) أنا كمان بحس انها بنوتة لذيذة شقية.. و شوية طفولية. يعني من الآخر حسيتها بتعبر عنك بجد

بالنسبة للكلام اللي بتكتبيه و مش عاجبك.. كفاية جدا انه صادق اوي. حد عايز حاجة اكتر من كدة يعني؟ :) لأ بجد البلوج بتاعك حلو

واضح جدااا حبك للاسباني من غير ما تقولي ;) و بالمناسبة أنا كمان بحبه اوي

بالنسبة للمدونات اللي بتحبيها....ممممم... أنا اتكسفت اوي :) . شكرا جدا على الاحساس دة، بس للأسف ساعات كتيرة بتجنن تماما و مش بكون "عاقلة" خالص :(
بس بجد حاجة تشرفني جدا انك تحبي البلوج بتاعي :)

ربنا يكرمك يارب

معلش طولت عليكي بس ملحوظة اخيرة
أنا اتصدمت شوية لما قلتي ان كلام اوشن آيز بتحسيه بيعبر عنك... و الصدمة هي لأني كنت شبه متأكدة انكم انتو الاتنين اصلا اصحاب جدا في الحقيقة، مش من البلوج!! و لقيتها بتقولك في تعليقها.. يمكن نتقابل في يوم من الايام!! :) لأ فعلا لايقين على بعض

Good Luck ya Bannouta

Banota said...

أوشن أييز
لا شكر على واجب .. يابنتى أنا كل اللى عملتة أنى قولت أحساسى بيكى من كتابتك اللى بتفكرنى بنفسى ..وبجد مرسى أوى على وصفك ليا الجميل دة بجد رفع معنوياتى .ز أى كلمة حلوة بتتقالى بترفع معنوياتى أوى أوى أوى .. وأنشاء الله ربنا يقدرنا ونتقابل فى يوم من الايام
محمود على
ماشى ماشى يا عم محمود أتريق عليا أتريق

i wish i were a butterfily
على فكرة أنا بحس أنك عاقلة على طول يا هبة .. حتى فى البوست اللى كنتى بتقولى فية أنك بتخرفى فأنا حسيت حكيمة بجد وبتدى حكم ,, تفكيرك بيعجبنى حتى فى أوقاتك اللى قلتى عليها أنها كانت فترات صعبة بالنسبة ليكى .. ومرسى بجد على وصفك لشخصيتى ... أخجلتم تواضعنا
:$

آخــر قــرصان said...

حسيت زى مايكون انى قاعد وناتى بتتكلمى
كلامك صادق قوى وبيعبر عنك جدا
تحياتى ليكى وتحياتى لاجاباتك المتميزة دى
واتمنى مرورك على مدونتى عاوز اعرف رأيك فى اخر حاجتين
ولا نسيتى العنوان؟
هههههه

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

بجد والله فرحت اوي لما بعتيلي التاج ده
شكرا يا بنوتة

واجاباتك بتدل على شخصية بسيطة وجميلة ومش معقدة

لك تحيتي وتقديري
وشكرا مرة تانية على التاج الجميل اللي تمنيت انه اجاوب عليه من زماااان
:)

ولــــــــــو said...

عجبني جدا طموحك وانتي صغيره لا وكمان قنوعه " امري لله هاشتغل سفيره " هههههههه
وطبعا هاقولك انك طالما مش عاجبك اي كلام ليكي - مع ان المدونه كلها فظيعه - يبقى ده عشان انتي دايما بتتطلعي للاحسن ربنا يوفقك
انا اتصدمت لما لاقيت اسمي ف وسط الكلام واعتقد انه تشابه اسماء بس بجد انا باشكرك على الغلطه المطبعيه دي فرحتني بجد
بالنسبه للاكله انا مش باحبها قوي بس صاحبي بيموت فيها وباضطر اكلها لما نكون مع بعض والظروف تحكم
لكن لو سيبتيني لنفسي لا يمكن اعدي من جنب المطعم بتاعها
انتي ف المجمل شخصيه تستحق الاعجاب ومدونتك تستحق المتابعه
تحياتي

Banota said...

بعتذر يا جماعة ليكوا كلكوا عن تأخيرى فى الرد بس بجد الكلية واخدة كل وقتى وكمان الجهاز كان بعافية شوية

أخرقرصان
مرسى لتعليقك وانشاء الله هتبقى ليا كذا زيارة فى المدونة بتاعتك مش زيارة واحدة

ألام وأمال
لا شكر على واجب يا فندم .
. دى أقل حاجة عندنا
:D

ولو
على فكرة هيا مش غلطة مطبعية ولا حاجة يابنى ما أنا كاتبة حنب أسمك أنى لسة كنت أعرف مدونتك من كام أسبوع كدة وبجد المدونة بتاعتك عجبتنى أوى ... ومرسى ل وصفك لشخصيتى بأنها تستحق الاعجاب ... أكسفونا بقى .
:D:D