Monday, July 16, 2007

كنت أتنزهة فى أحد ليالى على الشاطىء ( وما أدراك ما تحوية تلك الليالى من عبث وضحك وحزن وخوف وفرحة غامرة بصحبتها قلق مفاجىء)
وبالرغم من اننى كنت أشعر ليلتها بحزن عميق بداخلى ولكن سرعان ما زال ذلك الحزن مع أحدى صديقاتى والتى عقدت العزم ألا تتركنى الليلة الى بعد ان ترانى عدت الى سابق عهدى حيث كنت أمرح وأضحك باستمرار وكانت الأبتسامة لا تفارق شفتى ... وبالأضافة الى ذلك كنت السبب فى رسم البتسامة على وجوة الاخرين.... وجدت صديقتى تسألنى " أية يابنتى مالك شيلة الهم بدرى أوى كدة لية ههههه"وظلت تستفسر منى عن حالى وتخبرنى أن الحياة ليست هكذا ... وقالت لى : أتتذكرين حبيبتى ونحن بالامس عندما كنا صغار كنا ماذا بفاعلين .... أتتذكرين عندما تأخرتى فى العودة الى المنزل ودخلتى الى المنزل من البلكونة وليس من الباب ... وأتتذكريين ... يوم .... عندما ... وظلت تسرد لى وقائع أجمل أيام حياتى التى ألهس لكى أعيشها من جديد أنها أروع فترات عمر ى عشتها .. أة يا ليتها تاتى من جديد .. وما أن تذكرت تلك الايام ة دخلتفى نوبة من الضحك لم أدخل فى مثلها من شهور طويلة ....حقاً الحياة لا تستحق كل ذلك يا صديقتى ثم دخلت مرة أخرى فى نوبة ضحك ......... ههههههههههههههه ... الحياة لاتستحق حقاً كل ذلك .... وظللت أضحك حتى أننى من كثرة الضحك الذى كنت فية كان الناس ينظرون لنا أنا وصديقتى ويضحكون هم الأخرين ... ونحن نضحك على هؤلاء الناس لانهم لا يدركون سبب نوبة الضحك التى أصابتنا أنا وصديقتى ولكن صديقتى أستوقفتنى وأخرجتنى من هذة النوبة من الضحك بقولها " أبويا هيطردنى من البيت أنا أتأخرت أوى يا منى . 25/6/2007

4 comments:

manamenna said...

اعتقد يا مني انك فعلا عملتي لفضل شيء لتخرجي من همك و هو انك تحاولي انك تفتكري الحاجات الحلوه اللة حصلتلك في حياتك و فعلا انتي لازم تشكري صحبتك دي على اللى هيا عملته معاكي
اصل يا بنتي لو اعدتي تفكري انتي زعلانه ليه وايه سبب الحزن ده عمرك ما هتحلي المشكله عارفه ليه؟
لان احيانا اصلا مبيبقاش في مشكله
كل الحكايه ان حياتنا بقت واحده مفيهاش اي تغيير عشان كده
لما بترجعي بذاكرتك لاجمل مواقف حياتك بيكون ده نوع من المواساه لقلبك اللى بقت حياته روتينيه

Banota said...

sa7 ya menna ante gebte el 3a2al da mnen ya sokar .. tel3te 3a2la ya manamenna .. a7na fa3lan lazim nafakar fe agmal la7zat 7aytna 3ashan mosh namel mn el ka2aba ele a7na feha :)

محمود على said...


اجمل حاجه ان الواحد ينسي همومه بضحك
الاجمل ان الهموم ديه تكون كتير

Banota said...

والأجمل أكتر أن يبقى فى ناس جنبة بيحبهم يقدروا ينسوة الهموم دى